quinta-feira, janeiro 25

Howling Bells



Não lembro como cheguei a eles, mas lembro que, na época, pensei comigo “será que é um novo projeto solo de Victoria Bergsman”? Quem, Denis?

Ela é (era) a voz dos The Concretes, conhece? Banda bem popular na Suécia, com 7 membros e a maioria das canções focando em simple melodies embellished with heavy orchestration (aliás, eles têm um côver de “Miss you”, dos Rolling Stones, que é lindo). Muitos não gostam do tom chato dos Croncretes, outros gostam bem disso, mas ambos concordam que voz de Victoria é uma delícia. E tu já a ouviu e nem sabe. Uma das melhores canções do ano passado tem a voz dela, “Young folks” do ótimo Peter Bjorn And John. Pois é, é ela mesma. E a moça tem o projeto solo Taken By Trees agora, só que não é hora de falar disso.

Mas que p*#$%@rra isso tudo tem exatamente a ver com Howling Bells?

O ‘tem a ver’ é o seguinte. Eu ouvi “Young folks”, ano passado, no mesmo dia em que ouvi “Blessed nights”. Tá, e daí? Nada demais, apenas que achei que era Victoria cantando, as vozes me soavam muito parecidas e, como na época eu não sabia pra onde tinha ido Victoria, achei que esse fosse seu projeto solo. Nada a ver, claro. Ficou então a impressão e surgiu disso a descoberta de uma nova banda, intitulada Howling Bells.

Eles foram uma das promessas da NME pro ano passado, tocaram no EMI awards, sãos australianos (o que pode ser ruim) e fazem um som que mistura folk a rock (a country?) em canções bem compostas, que podem ser chatas na medida do teu gosto pelo estilo. Em 2006, rodaram pela Europa abrindo para The Futureheads e Placebo. Mais sobre eles? A seguir.


About

"In the real dark night of the soul it is always three o'clock in the morning." (F. Scott Fitzgerald)

It's three in the morning. It's the hour you can't hail a cab. It's the hour bars close and send you tumbling into the half-light. It's the hour you lie awake, willing your racing mind towards dawn. It's the hour you call an old lover. It's the hour you switch to hard liquor. It's the hour you listen to Howling Bells.

The Howling Bells possess a sound reminiscent of another town, another time. They'll take you to a place far eerier than Twin Peaks. They'll spirit you to the abandoned Old West, to a town shrouded in snowfall, illuminated by campfire. In this town the beguiling melodies of this four-piece will reel and roll about your head like desire and anticipation - the twin themes of their forthcoming debut album.

Recorded with renowned Coldplay producer, Ken Nelson, the Howling Bells' self-titled debut long-player is an intoxicating collection. These are 12 songs that will ring in your ears long past listening. The hushed tom-tom of Glenn Moule's drums will pound at your brain. The exquisite tension and trauma of Joel Stein's guitar will drive you to distraction. The bass lines of Brendan Picchio prove ever-taunting. Then there's the mesmeric voice. Silky and sulky, vocalist Juanita Stein is prone to fits of sudden calm, creeping rage and perfect pop.

Just as Juanita's voice effortlessly traverses wild territory, so too does their album. Lurching from blues-fuelled rock to country-folk lamentations, the buzz-saw melancholy of "Velvet Girl" and the barbed longing of "A Ballad For The Bleeding Hearts" are pitted against the unadulterated garage blues of "Low Happening" and the saloon-swagger of "Broken Bones." Then there's "The Bell Hit" - a song in possession of a carousing chorus within a simple yet poetic refrain. Of all these songs, one thing rings true - the Howling Bells will haunt and return to you.

It's the hour of Howling Bells.......................... Don't try to sleep.

Georgina Smith


Myspace: http://www.howlingbells.com/
Site:
http://www.myspace.com/howlingbells